Verkenning van Gemeenschapsveiligheid: Tussenrijden en Verkeerswetten
Motorrijders staan bekend als het doelwit van veel weggebruikers; niet omdat ze gevaarlijk zijn op de wegen, maar omdat ze gemakkelijke doelwitten worden door wetshandhaving en het grote aantal motorongelukken waar we in de kranten over lezen. Al deze zaken zijn ongelukkig, vooral als men bedenkt dat het over het algemeen weggebruikers zijn, anders dan motorrijders, die verantwoordelijk zijn voor de vaak tragische ongevallen waarbij motorrijders betrokken zijn. Ik vermoed vaak dat dit voortkomt uit een misperceptie die veel niet-motorrijders hebben, dat ze een slechte reputatie krijgen omdat ze assertief zijn in het bewegen tussen rijstroken om het verkeer te omzeilen. Is het splitsen van rijstroken legaal in Kansas? Het splitsen van rijstroken is een veelvoorkomende praktijk in veel gemeenschappen, en hoewel het in de meeste staten niet legaal is, wordt het toch op grote schaal toegepast. Er is geen twijfel dat meer motorrijders zich vandaag de dag bewust zijn van de praktijken van het splitsen van rijstroken dan 30 jaar geleden. Verbeteringen in houding en beter bewustzijn van het splitsen van rijstroken zouden daadwerkelijk levens kunnen redden. De veiligheid van motorfietsen is jaar na jaar toegenomen; met motorongelukken die voor het vierde jaar op rij zijn afgenomen sinds 2018. Dat gezegd hebbende, zijn er nog steeds aanvullende verbeteringen mogelijk. Een belangrijke verbetering zou de afschaffing zijn van wetten die motorrijders straffen voor wat anderen hen hebben aangedaan, waarbij het splitsen van rijstroken als een perfect voorbeeld naar voren komt. Misschien is de oplossing net zo eenvoudig als het verbeteren van het bewustzijn van het splitsen van rijstroken en de oorsprong ervan. Toen de wet voor het eerst werd opgesteld in de vroege jaren ’70, was het verkeer dramatisch minder congestie, was het splitsen van rijstroken minder noodzakelijk, en uiteindelijk werd de wet nooit echt gehandhaafd. Het splitsen van rijstroken was legaal in de meeste Amerikaanse staten totdat de Realignment and Clearance Guidelines van de jaren ’70 werden aangenomen. Politieke tegenreactie dwong de rijstroken om breder te worden gemaakt en niet langer als signaal te dienen voor motorrijders om de rijstroken in dat gebied te splitsen. Tegenwoordig hebben veel staten hun wetten enigszins versoepeld en hebben ze motorrijders toegestaan om verkeersrijstroken met lagere snelheden te navigeren. Sommige staten staan zelfs het splitsen van rijstroken toe, maar dwingen het om alleen in de meest linkse rijstrook van de snelweg te gebeuren. Als rijstroken smaller waren, zouden motorrijders niet langer de mogelijkheid hebben om rijstroken te splitsen en langzaam rijdend verkeer te anticiperen. Wat de situatie ook is, de wetten moeten veranderen en motorrijders moeten hun stemmen laten horen. Helaas, aangezien veel automobilisten weinig geduld hebben voor motorrijders die dingen doen die zij niet kunnen, is de kans om misleidende regelgeving te veranderen laag. Kom op bezoek, Kansas en andere staten om het volledige juridische plaatje van het splitsen van rijstroken te bekijken.
Voor meer informatie over motorveiligheid en regelgeving kunt u de National Highway Traffic Safety Administration bezoeken.